عکاسی خیابانی؛ نورپردازی خلاقانه برای عکاسی در خیابان
نوشته شده توسط : ساحل

چگونه در عکاسی خیابانی بهترین بهره‌گیری را از نور پیرامون ببریم؟ عکاسی در خیابان فقط به شکار لحظه‌ی تعیین‌کننده اندک نیست. لایت‌اسکیپ‌‌ها را بیابید و با به کارگیری نور و سایه‌ها ترکیب‌بندی و نشانه ها نیمه‌تاریک خلق کنید. همچنین، کنتراست جستار را افزایش دهید و فضای منفی برپایی کنید و عکس‌هایی خلاقانه بگیرید.


اگر تا‌به‌حال عکاسی خیابانی را تجربه کرده‌اید یا این ژانر عکاسی را تعقیب می‌کنید، ممکن است قبل از خواندن این مطلب، به مطالبی که پیمان است درادامه بخوانید، اندیشه کرده باشید. عکاسی خیابانی به‌دلیل فرّاربودن لحظات تعیین‌کننده (Decisive Moments)، ژانری بسیار فرّار است.

بحث لحظه‌ی تعیین‌کننده از موعد هنری کارتیه‌برسون (Henri Cartier-Bersson) و حتی پیش‌از‌آن، مطرح بوده است. با هستی اینکه شکار لحظه‌ی تعیین‌کننده در عکاسی خیابانی می‌‏تواند زیاد رضایت‌بخش باشد، گاهی‌ اوقات، تکیه فقط بر لحظه‌ی تعیین‌کننده کاملا غیرواقع‌بینانه است و قابلیت‌های خلاقانه هنری شما را اندک کند؛ زیرا در‌این‌صورت، تابع عاملی محیطی خواهید بود که هیچ کنترلی روی آن ندارید. عکاس خیابانی برای دریافت عکس‌های جذاب در وضعیت نوری مختلف، به تجهیزات و البته مهارت‌های بسیاری دربایستن دارد.

نورپردازی چه اهمیتی در عکاسی خیابانی دارد؟
یکی از اصول مهم عکاسی، تنظیم روشنایی است. منشأ نور می‌تواند محیطی باشد یا اینکه از منشأ بیگانه منتشر شود. نورپردازی در عکاسی خیابانی به دقت و ظرافت بسیاری نیازمند است و باورهای متنوعی درباره‌ی بهترین حالت روشنایی برای این نوع عکاسی وجود دارد. می‌توان گفت چیزی به‌عنوان بهترین حالت روشنایی برای عکاسی در خیابان هستی ندارد و عکاس خیابانی باید خودش را با روشنایی محیطی سازگار کند و عکس‌هایی جذاب بگیرد. درادامه با چندین مثال، به شما نشانه خواهیم داد چگونه می‌توانید از روشنایی محیطی در خیابان‌ها برای اخذ عکس‌هایی جالب کاربرد کنید.

درباره‌ی نورپردازی‌های مختلف در عکاسی خیابانی می‌توان کتاب نوشت؛ اما سوژه اصلی این نوشتار روشنایی شدید است؛ زیرا باورهای زیاد مختلفی درباره‌ی آن هستی دارد. در اینجا، داده‌های EXIF ارائه شده‌‏اند الی بتوانید درک کنید این عکس‏‌ها در دوربین چگونه ایجاد شده‌اند. نورپردازی هنگام عکاسی نیازمند تنظیماتی است که با تنظیمات گفته‌شده در این مقاله اندکی تفاوت دارند؛ اما نکاتی که درادامه به شما گفته خواهد شد، نقطه‌ی نخست مناسبی برای بهبود نورپردازی در عکاسی خیابانی خواهند بود. درواقع، این تکنیک‌ها کمک خواهند کرد حتی در غیاب لحظات تعیین‌کننده، یادبود ها هنری چشمگیری خلق کنید.

مقاله‌ی مرتبط:
چگونه در عکاسی خیابانی ماهر شویم؟

۱. با سایه‌ها اخ شوید
اولین نکته‌ای که درباره‌ی عکاسی در خیابان باید بیاموزید، کنارآمدن با سایه‌ها است؛ به‌ویژه در روشنایی شدید که شدنی است محدوده‌ی داینامیک در تصویر را گسترده‌تر و سایه‌ها را زیاد تاریک و هایلایت‌ها را زیاد روشن‌تر کند. چیزی به‌عنوان نوردهی دارای تعادل پسندیده هستی ندارد و بعضی از عکاسان حرفه‌ای در بیشتر مواقع، هایلایت‏‌ها را حفظ می‌کنند و بخش‌‏های تاریک تصویر را در سایه‌های دارای شدت‏ متنوع، از سایه‌ی ملایم تا سایه کاملا سیاه، پیمان می‌دهند.

دیگر برتری استجابت سایه‌ها، امکان به کارگیری دیافراگم بسته‌تر و سرعت بیشتر شاتر است: اولی سبب افزایش عمق میدان رویت (DoF) و دومی سبب شفاف‌تر‌شدن تصویر اجسام متحرک می‌شود. این دو امتیاز آزادی بیشتری به شما در خیابان می‌دهند.

۲. از سایه‌ها به‌عنوان عناصر ترکیب‌بندی استفاده و لایت‌‌اسکیپ‌ها‌ را در صحنه‌ معرفی کنید
جالب است سایه‌ها می‌تواند نوعی از عناصر ترکیب‌بندی را دراختیار شما بگذارد که بدون وجود سایه‌ها، در صحنه هستی ندارد. سایه‌ها شکل‌های هندسی و خطوطی ایجاد می‌کنند که می‌توان از آن‌ها به‌شکلی خلاقانه در ترکیب‌بندی عکس خیابانی عالی استفاده کرد. درواقع، هایلایت‌ها و سایه‌ها چیزی در صحنه می‌سازند که در عکاسی به آن جلوه‌ی نوری یا لایت‌اسکیپ (lightscape) گفته می‌شود.

می‌توان لایت‌اسکیپ را نوعی لنداسکیپ مجازی در عقیده گرفت که فرمان می‌دهد عکس‌ها را خلق کنید. لایت‌اسکیپ در مکانی اثناء صبح با لایت‌اسکیپ در همان فضا هنگام بعد‌از‌ظهر تفاوت دارد؛ بنابراین، فرصت‌های متنوعی دراختیار شما می‌گذارد. در خیابان‌ها، هایلایت‌ها و سایه‌های شدید بعضی از لایت‌اسکیپ‌ها را زیاد روشن می‌کنند؛ اما بعضی دیگر از لایت‌اسکیپ‌ها با اینکه با چشم غیرمسلح به‌‌وضوح دیده می‌شوند، با تنظیمات درست دوربین، وضوح اکثریت پیدا می‌کنند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود چشم خود را برای معرفی لایت‌اسکیپ‌ها تمرین دهید.

از سایه‌ها برای برپایی لایت‌اسکیپ و ترکیب‌بندی در عکاسی خیابانی استفاده کنید
در عکس زیر، سرنوشت فوقانی سایه در یک‌سوم بالایی قاب قرار گرفته و دوچرخه‌ای از وسط گنگی نما می‏‌شود. بعضی وقت‌ها، قراردادن بخشی از موضوع در سایه که در حال ظاهرشدن در نور است یا برعکس، ارتباطی بین سایه‌ها و هایلایت‌ها می‌سازد که حس گذر از گنگی به روشنایی یا وارونه را به نظاره گر القا می‌کند. برای مثال، اگر دوچرخه کاملا بیرون از سایه پیمان داشت، عکس این‌قدر قوی نمی‌بود. این عکس بدون این لایت‌اسکیپ فقط عکسی ساده از دوچرخه در جاده بود که هیچ حسی در نظاره گر برپایی نمی‌کرد.

در زیر، مثال دیگری را می‌بینید که در آن از شکل سایه و موقعیت پای عابر برای تکمیل همدیگر استفاده شده است. خلق چنین عکسی به صبر فراوان و برگزیدن جستار دارای تضاد نیازمند است.

لایت اسکیپ در عکاسی در خیابان

خلاصه اینکه لایت‌اسکیپ، صرفا ترکیبی از سایه‌ها و هایلایت‌ها نیست؛ بلکه ابزاری برای ترکیب‌بندی است که باید دقیقا همانند ترکیب‌بندی لنداسکیپ متعلق به کاربرد کنید.

۳. خلق اثری نیمه‌تاریک
گاهی اوقات، با استفاده از نور پیرامون و نورپردازی می‌توان اثری نیمه‌تاریک (low-key) خلق کرد که پس‌زمینه‌ی طایفه و نورپردازی انتخابی روی سوژه‌ها دارد. نورپردازی نیمه‌تاریک در عکاسی خیابانی زیاد اهمیت دارد؛ به‌ویژه اگر نمی‌خواهید پس‌زمینه‌ی عکس شلوغ باشد یا اینکه پس‌زمینه‌ی اصلی جالب نیست. برای خلق اثر نیمه‌تاریک، نور باید از یک سمت بتابد و سوژه‌ی شما را به‌صورت انتخابی صریح کند؛ درحالی‌که پس‌زمینه با استفاده از سرعت تند شاتر، کاملا در سایه پیمان می‌گیرد.

اثر نیمه-تاریک در یک عکس خیابانی

نگاه دوچرخه‌سوار به آن خانم لحظه‌ی جالبی خلق کرده است. در این صحنه، بیشترین میزان روشنایی از سمت چپ می‌تابد و مستقیما روی پس‌زمینه نمی‌افتد. این عکس با استفاده از سرعت تند شاتر گرفته شده و همان‌طورکه می‌بینید، سوژه‌ها در دو جهت مخالف از داخل پس‌زمینه‌ای غیرجذاب خارج آمده‌‏اند و کنتراست جالبی برپایی شده است.

اینکه به سایه در پس‌زمینه یا هر دسته دیگری از عکس احتیاج داشته باشید تا جزئیات را حفظ یا اینکه سایه‌ها را کاملا سیاه کنید، به صحنه و سلیقه شخصی شما بستگی دارد. برای این کارها می‌توانید با به کارگیری تنظیم سرعت شاتر، پس‌زمینه را به‌میزان مناسبی تاریک کنید. بعضی عکاسان حرفه‌ای اثناء عکاسی در خیابان، جزئیات سایه‌‏ها را حفظ می‌کنند؛ زیرا این جزئیات ترنزیشنی بین درجه‌های مختلف تیرگی فراهم و با حفظ بعضی اطلاعات درزمینه‌ی فضای خیابان، اصالت ژانر عکاسی خیابانی را نیز حفظ می‏‌کنند.

۴. زوایای گوناگون را امتحان کنید
توجه کنید نشانه روشنایی وابستگی زیادی به زاویه‌ی قاب شما دارد؛ بنابراین، مراقب باشید قابی برگزیدن کنید که فرصت استفاده از روشنایی موجود را به شما بدهد. به‌جای مقصر دانستن روشنایی محیطی، باید وضعیت استفاده‌ی مؤثر متعلق به را یاد بگیریم. باید بتوانید از بامداد الی شب در خیابان عکاسی کنید؛ مگر اینکه خسته شوید و نتوانید شغل را پیوستگی دهید. این یعنی باید خود را با همه حالات روشنایی در خیابان سازگار کنید.

عکس زیر از مردی که مشغول کارکردن با گوشی‌اش است، هنگام ظهر و زمانی گرفته شده ‌که خورشید میان آسمان بوده است. باتوجه‌به نور موجود در محیط، عکاسی مستقیم از سوژه عکس جالبی برپایی نمی‌کرد. به‌جای این کار، عکاس این عکس را از منطقه‌ای سایه‌دار به‌صورتی گرفته است که دستان و گوشی به‌خوبی در روشنایی قرار گرفته‌اند و شیبی از شدت روشنایی از سمت چپ به سمت راست تصویر وجود دارد که عمق تصویر را افزایش داده است.

زاویه روشنایی در یک عکس خیابانی

نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که بعضی وقت‌ها بد نیست چهره موضوع را پنهان و روی کاری تأکید کرد که دارد سپریدن می‌دهد. این کار نقطه نظر جدیدی در عکس ایجاد می‌کند و رنگی انتزاعی به آن می‌بخشد و سبب برپایی کنجکاوی در ذهن بیننده می‌شود.

۵. سوژه‌های درون سایه‌ها
در نمونه قبلی، سوژه‌هایی را دیدیم که درون روشنایی قرار داشتند و درست همانند شخصیت‌های روی صحنه‌ی نمایش اهمیت پیدا کرده بودند که نورافکن روی آن‌ها می‌تابد‌. بعضی وقت‌‏ها، سوژه‌های شما کاملا پایین ساقه قرار می‌گیرند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، انگیزه‌ی خویش را از دست ندید. قبل از هرچیزی به‌یاد داشته باشید شما در خیابان هستید؛ جایی‌که بسیاری از چیزها مهارکردنی نیستند؛ بنابراین، باید خودتان را با محیط سازگار کنید. در چنین مواقعی، کنتراست موجود در سوژه می‌تواند به خلق عکسی هیجان‌انگیز کمک کند. به‌یاد داشته باشید رنگ‌های روشن، حتی در سایه، روشنایی را بهتر از رنگ‌های تیره منعکس می‌کنند؛ پس، در نوردهی پسندیده می‌توانید آن‌ها را بهتر نما کنید.

در عکس زیر، عکاس باید بین نوردهی به‌صورتی‌که سایه‌ها را به‌اندازه‌ی کافی روشن یا نوردهی به‌صورتی‌که کنتراست را حفظ کند، یگانه را انتخاب می‌کرد. عکاس با این امید که سفید در ابهام نما خواهد شد و با بخش دیگر قاب از قطر به سایه و نور تطبیق خواهد داشت، حالت دوم را انتخاب کرده است. در این عکس نیز سیاه‌نکردن سایه‌ها سبب شده بیننده بتواند جزئیات صحنه‌ی واقعی را ببیند.

عکاسی از جستار در سایه

۶. برپایی فضای منفی
عکاسی فضای منفی در بسیاری از ژانرها، همانند عکاسی در خیابان استعمال دارد. بااین‌حال، شدنی است ایجاد فضای منفی در عکس‏‌هایی مشکل باشد که در خیابان گرفته می‌شوند. برپایی فضای منفی در عکسی که در خیابان می‌گیرید، سبب تمایز عکس شما از عکس‌های بسیار زیادی می‌شود که از خیابان‌های شلوغ و آشفته گرفته می‌شوند.

فضای منفی در عکاسی خیابانی با سایه

هنگام ایجاد فضای منفی حداقلی در عکاسی خیابانی، می‌توانید از وضعیت روشنایی کاربرد و با به‌کارگیری سایه‌ها، فضایی منفی در اطراف سوژه‌ی خود ایجاد کنید. دفعه‌ی بعدی که برای عکاسی به خیابان می‌روید، ما فوق لحظه‌ی تعیین‌کننده فکر کنید. از عکاسی در روشنایی شدید نترسید و تلاش کنید با به کارگیری روشنایی محیطی و بازی با آن، عکس‌هایی متفاوت خلق کنید.

هرچه اغلب در خیابان عکاسی کنید، بیشتر متوجه خواهید شد محدودیتی برای خلق عکس‌های هنری در خیابان هستی ندارد. درواقع، بعضی از عکاسان حرفه‌ای زیاد همنشین دارند وضعیت‏‌هایی تجربه کنند که بسیاری از عکاسان از عکاسی در آن‌ها اجتناب می‌کنند؛ زیرا این وضعیت‌ها سبب خاص‌شدن کارهای آن‌ها خواهند شد.

منبع : https://www.zoomit.ir/2020/6/6/359145/creative-lightning-street-photography/





:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: